Diverse klanten van Hollandsnieuwe hebben de afgelopen jaren last gehad van zogenaamd ‘spookverbruik’. De klanten geven aan dat hun databundel zeer snel opraakt, terwijl hun verbruik niet veranderd is.
Bij Hollandsnieuwe komen MB’s, minuten en sms’jes uit één bundel, dus op het moment dat alle MB’s op zijn kunnen klanten ook niet meer bellen of sms’en. Op het forum van Kassa en Radar zijn hierover zo’n dertig klachten te vinden. De eerste klachten begonnen in 2012, maar ook in mei 2016 maakten diverse klanten melding van het probleem.
Hoog dataverbruik in de nachtelijke uren
Sommige klanten van Hollandsnieuwe geven aan dat ze de instelling voor ‘mobiele data’ standaard uit hebben staan als ze geen gebruikmaken van WiFi, maar dat hun dataverbruik desondanks extreem hoog is. Daarnaast is het voorgekomen dat op vreemde tijdstippen veel data werd verbruikt, bijvoorbeeld midden in de nacht, op het moment dat de klant sliep. Voor diverse klanten is hun databundel hierdoor al na enkele dagen helemaal opgebruikt.
Mobiele provider Hollandsnieuwe erkent problemen maar lost ze niet op
Hollandsnieuwe erkent de problemen. De provider spreekt op zijn Facebookpagina van sluipverbruik. In een Facebookbericht van 20 januari 2016 geeft Hollandsnieuwe een aantal tips waarmee klanten het hoge verbruik kunnen tegengaan. Zo geeft Hollandsnieuwe aan dat klanten automatische updates kunnen uitzetten, het verversen van apps op de achtergrond kunnen stoppen of het automatisch afspelen van video’s anders kunnen instellen. Toch getuigt het feit dat het probleem niet van een al te beste klantenservice bij Hollandsnieuwe. De mobiele provider lijkt bij dit probleem meer achter de feiten aan te lopen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de klantenservice van Hollandsnieuwe een laag cijfer krijgt.
Probleem doet zich bij andere mobiele providers niet meer voor
Toch lijkt dit niet de oplossing, aangezien diverse klanten aangeven dat ze hun mobiele internetverbinding helemaal uit hebben staan, maar desondanks last houden van het hoge dataverbruik. Bij andere mobiele providers lijkt het probleem zich bovendien niet in dezelfde mate voor te doen. Bij de overige mobiele providers zijn enkele klachten te vinden over dit probleem, maar die zijn van jaren geleden. Alleen bij Hollandsnieuwe kampen klanten nog steeds met het onverklaarbare spookverbruik, dat dus al vier jaar geleden begon.