Het beste mobiele provider onderzoek van 2020 is gepubliceerd. Het onderzoek van 2019 is hierdoor veroudert.
Bestemobieleproviders.nl voert elk jaar onderzoek uit naar de beste mobiele provider van Nederland. Het onderzoek brengt verslag uit over de stand van zaken in de telecomsector en beoordeelt providers op basis van prijs, klantenservice en netwerkdekking. Tevens geven verschillende woordvoerders van mobiele providers een reactie op de toekomstige ontwikkelingen.
Goedkoopste provider Provider met de beste klantenservice Provider met het beste netwerk Beste mobiele provider van 2018
Het onderzoek naar de beste mobiele provider van 2018 wordt gedaan op basis van de drie belangrijkste behoeftes van consumenten. Respectievelijk: prijs, klantenservice en het netwerk. De goedkoopste mobiele provider in het onderzoek wordt gekozen op basis van algemene prijzen gedurende 2017 en 2018 tot nu toe. Het onderzoek naar de goedkoopste provider richt zich op de categorieën klein-, gemiddeld- en grootverbruik. Het gebruik per categorie wordt vastgesteld aan de hand van de telecommonitor eerste halfjaar 2017 gepubliceerd door het ACM. In de categorie gemiddeld verbruik wordt naast de prijs van sim only abonnementen ook een prijsvergelijking gemaakt op basis van abonnementen met een toestel.
De telefonische klantenservice is getoetst door te bellen als consument. Hierbij zijn vragen gesteld over het netwerk van een provider en er werd advies gevraagd bij het afsluiten van een passend abonnement voor klein tot gemiddeld verbruik. Iedere provider is beoordeeld op klantvriendelijkheid, eerlijkheid en deskundigheid. Ook is de totale wachttijd en het aantal keren dat men in de wacht wordt gezet meegenomen in het onderzoek. Daarnaast is de online klantenservice getoetst door iedere provider afzonderlijk dezelfde vragen voor te leggen via Twitter. Tot slot beoordeelt het onderzoek het netwerk van de providers op basis van huidige en toekomstige dekkingskaarten, downloadsnelheid en geplande netwerkontwikkelingen. Elke netwerkbeheerder heeft hierover een viertal interviewvragen beantwoord over toekomstige ontwikkelingen op het netwerk.
In 2017 vonden er een aantal belangrijke ontwikkelingen plaats op de telecommarkt. Iedere provider biedt sinds begin vorig jaar 4G internet aan. Daarnaast deden de Unlimited abonnementen van T-Mobile en Tele2 hun intrede. Deze combinatie van factoren zorgde ervoor dat het gemiddelde dataverbruik explosief steeg. In het tweede kwartaal van 2017 steeg het dataverbruik met 25% ten opzichte van het eerste kwartaal. Het gemiddelde dataverbruik zit anno 2018 op 2 GB. Het aantal minuten dat we bellen neemt juist af en daalde tussen kwartaal 1 2017 en kwartaal 2 2017 met 6% naar gemiddeld 100 minuten per maand. Het onderzoek naar de goedkoopste mobiele provider gaat uit van de volgende drie veelgebruikte categorieën.
De cijfers voor het gemiddelde verbruik zijn afkomstig uit de telecommonitor eerste halfjaar 2017 van de ACM. De cijfers voor klein en groot verbruik zijn afgeleide waardes. Bovenstaande categorieën duiden minimumwaardes aan. Er wordt per categorie gekeken naar sim only abonnementen die minimaal voldoen aan de bovenstaande eisen. Abonnementen met telefoon worden met een gemiddeld verbruik vergeleken.
De goedkoopste mobiele provider voor klein verbruik
De mobiele abonnementen in dit segment worden vooral gebruikt voor:
Onder abonnementen voor kleinverbruikers worden abonnementen met een databundel van minimaal 500 MB en een belbundel van minimaal 100 minuten geschaard. Een aantal providers biedt nog kleinere abonnementen aan of abonnementen met enkel een bel- of databundel. Deze zijn niet meegenomen in het onderzoek vanwege het zeer specifieke karakter van de abonnementen. De prijzen van deze abonnementen zijn terug te vinden op de goedkoopste provider pagina.
Simpel is de goedkoopste provider voor klein verbruik met een abonnement van 125 belminuten en een databundel van 500 MB voor 4 euro per maand. Ook in de eerste maanden van 2018 blijft Simpel goedkope abonnementen aanbieden, naar verwachting zal de provider deze gedurende heel 2018 blijven aanbieden. Naast Simpel bieden ook T-Mobile, Vodafone en Ben abonnementen aan voor klein verbruik. Qua prijs eindigt het abonnement van Ben op de tweede plaats. Voor 6 euro per maand krijg je bij Ben 500 MB en 100 belminuten.
De goedkoopste mobiele provider voor gemiddeld verbruik
De mobiele abonnementen in dit segment worden vooral gebruikt voor:
Alle vergeleken abonnementen voor gemiddeld verbruik hebben een belbundel van ten minste 100 belminuten en een databundel van ten minste 2 GB. De goedkoopste sim only provider die aan bovenstaande voorwaarden voor het gemiddelde verbruik in 2018 voldoet is Simpel. De provider biedt regelmatig kortingsacties aan waardoor de abonnementen voor gemiddeld verbruik sterk in prijs dalen. Tussen september en november van 2017 voerde de provider campagne met de ‘verdubbeldagen’. Tussen November en Maart 2018 voert de provider opnieuw een campagne met de ‘Kingsize deals’. Tijdens beide aansluitende kortingsacties is het abonnement met een belbundel van 125 minuten en een databundel van 2 GB geprijsd op 7,50 euro per maand. De provider is tijdens de kortingsacties de goedkoopste sim only provider voor gemiddeld verbruik alsmede klein verbruik. Naar verwachting blijft Simpel voorlopig nog wel even stunten met de ‘kingsize’ deals.
Ook mobiele providers Ben, Tele2 en Youfone bieden goedkope abonnementen aan voor gemiddeld verbruik. Voor een abonnement met 100 belminuten en 2 GB aan data betaal je bij Youfone 7,50 euro, bij Ben is dit 11 euro per maand voor 2,5 GB en 100 belminuten. Bij Tele2 Krijg je voor hetzelfde maandbedrag van 11 euro 100 belminuten en een databundel van 2 GB.
Abonnementen met telefoon
Naast sim only abonnementen is er ook gekeken naar de goedkoopste provider voor gemiddeld verbruik bij een abonnement met toestel. Hierbij zijn er per provider drie prijsvergelijkingen gemaakt met drie verschillende populaire smartphones. De in de vergelijking opgenomen smartphones zijn onderverdeeld in de categorieën budget, gemiddeld en high-end.
Er is telkens gekeken naar een toestelabonnement voor gemiddeld verbruik van 2 GB data en 100 belminuten met een zo laag mogelijke toestelprijs. De looptijd van het abonnement is 24 maanden. Wat hierbij opvalt is dat naarmate de toestelprijs toeneemt het aantal providers waarbij het toestel beschikbaar is afneemt. Alleen Tele2, T-Mobile, KPN en Vodafone kunnen alle bovenstaande toestellen leveren. Mobiele providers Simyo, Youfone, en Simpel kunnen geen van de bovenstaande toestellen leveren.
De goedkoopste provider voor gemiddeld verbruik inclusief de Samsung Galaxy A5 is Hollandsnieuwe. De gemiddelde prijs per maand voor een toestelabonnement met de A5 is bij hollandsnieuwe 21,70 euro. Tele2 eindigt op de tweede plaats met een gemiddelde maandprijs voor de A5 van 22,60 euro. Bij de iPhone 7 is het resultaat juist omgedraaid en is Tele2 de goedkoopste provider. De iPhone 7 is bij Tele2 geprijsd op gemiddeld 34,49 euro per maand. Bij Hollandsnieuwe is dit 35,70 euro. Het high-end toestel, de Samsung Galaxy S8 is slechts bij vier van de tien geteste providers beschikbaar. Dit toestel is wederom het goedkoopste bij Tele2, de gemiddelde maandprijs bedraagt 36,50 euro. Vodafone eindigt op plek twee met een gemiddelde maandprijs van 45,30 euro.
Tele2 eindigt op de vierde plaats in de categorie sim only abonnementen voor gemiddeld verbruik. Bij een abonnement met toestel eindigt de provider twee keer op de eerste plaats. Deze combinatie van factoren maakt Tele2 globaal genomen de goedkoopste mobiele provider voor gemiddeld verbruik.
De goedkoopste mobiele provider voor groot verbruik
De mobiele abonnementen in dit segment worden vooral gebruikt voor:
Voor groot verbruik zijn de prijzen van abonnementen met onbeperkt bellen en een databundel groter dan 10 GB naast elkaar gelegd. Niet iedere provider biedt een abonnement aan met een databundel groter dan 10 GB. Op het moment van schrijven zijn Youfone, Tele2, T-Mobile, KPN en Vodafone de providers met een dergelijk productaanbod. Tele2 biedt het goedkoopste abonnement voor groot verbruik aan. Voor 25 euro per maand krijg je toegang tot het Unlimited abonnement van de provider. Hiermee kan je onbeperkt bellen en onbeperkt data verbruiken.
Ook Youfone en T-Mobile bieden abonnementen aan met een onbeperkte bel- en databundel. Bij Youfone kost dit abonnement 26 euro per maand, bij T-Mobile is dit 35 euro per maand. De Fair Use Policy van het abonnement van Youfone is echter een stuk beperkter dan die van Tele2 en T-Mobile.
KPN en T-Mobile zetten daarnaast ook in op combinatievoordeel. Beide providers geven korting op mobiele telefoonabonnementen wanneer meerdere personen binnen een huishouden een abonnement bij een van de twee providers afsluit. Bij KPN gaat er 5 euro per contract van de maandprijs af, daarnaast kunnen deelnemers gratis onderling bellen en onderling MB’s delen.
T-Mobile geeft klanten 2,50 euro korting per abonnement per maand als er twee of meer abonnementen op één adres worden afgesloten. Bij de Unlimited abonnementen stapelt de korting op afhankelijk van het aantal deelnemers. Twee keer Unlimited betekend 6,50 euro korting per abonnement, 3 keer Unlimited is goed voor 10 euro korting per abonnement per maand en 4 tot 6 keer Unlimited is goed voor 12,50 euro korting per abonnement per maand.
Vanaf vier Unlimited abonnementen op één adres is T-Mobile Unlimited goedkoper dan het Unlimited abonnement van Tele2. Het abonnement kost dan nog maar 22,50 euro per maand in plaats van de oorspronkelijke 35 euro. Omdat je bij deze abonnementen eerst aan bepaalde voorwaarden moet voldoen voordat je korting ontvangt en ze dus niet voor iedereen beschikbaar zijn staan ze niet op nummer één in de categorie groot verbruik.
Tot slot bieden ook Vodafone, Simyo en Telfort combinatievoordeel aan. echter gaat het bij deze providers vooralsnog om een combinatie tussen vast en mobiel en niet om meerdere mobiele abonnementen.
Prijzen en internetsnelheden bij mobiele providers
Bovenstaande resultaten zijn gebaseerd op abonnementsprijzen van mobiele providers gemeten over een langere periode. De providers Simpel en Tele2 zijn gedurende deze periode consistent goedkoop geweest. Het kan zijn dat de goedkoopste mobiele provider uit dit onderzoek niet de goedkoopste provider voor jouw verbruik is. Voor ieder soort gebruik is een andere provider het goedkoopste. Daarnaast hebben mobiele providers regelmatig kortingsacties waardoor een abonnement tijdelijk goedkoper kan uitvallen. Wil je weten welke provider op dit moment het goedkoopste is voor jouw verbruik? Dan is het mogelijk om op de de meest actuele prijzen van alle mobiele providers met elkaar te vergelijken.
De vergeleken abonnementen zijn allemaal op basis van 4G internet. Hoewel de snelheid van 4G internet tussen providers varieert van 75 Mbit/s tot en met 256 Mbit/s zijn alle abonnementen geschikt voor het verbruik dat bovenaan elke categorie wordt vermeld. Een volledig overzicht van de 4G snelheid per provider is te vinden in het onderdeel beste netwerk van dit onderzoek.
Het telefonische onderzoek beoordeelt de klantenservice van mobiele providers op verschillende aspecten. Per mobiele provider is er bijgehouden wat de gemiddelde wachttijd was en hoe vaak je in de wacht werd gezet. De wachttijd is gemeten vanaf het moment dat alle keuzes in het keuzemenu zijn doorgevoerd en er daadwerkelijk wordt doorverbonden naar een medewerker van de klantenservice.
Ook de dienstverlening van de klantenservice werd beoordeeld. De medewerkers zijn getoetst op klantvriendelijkheid, deskundigheid en eerlijkheid. Aan iedere mobiele provider werd hetzelfde scenario voorgelegd waarbij er advies gevraagd wordt over het afsluiten van een nieuw abonnement. Met dit abonnement moet het mogelijk zijn om gebruik te maken van Facebook, WhatsApp en het bezoeken van websites. Er is expliciet vermeld dat het om klein verbruik gaat en er geen videostreamingdiensten, of andere ‘datavretende’ diensten zullen worden gebruikt.
Resultaten van het telefonische onderzoek
Elke provider werd in totaal drie keer gebeld, één keer in de ochtend, één keer in de middag en één keer in de avond. Omdat de telefonische klantenservice van Ben voor 17:00 sluit is in het onderzoek het tijdvak vanaf 16:30 gehanteerd als avond, dit geldt voor alle mobiele providers. In het onderstaande overzicht zijn alle uitkomsten van het onderzoek naar de klantenservice te zien, de getallen zijn gemiddelden.
Klantvriendelijkheid | Eerlijkheid | Deskundigheid | Wachttijd* | in de wacht** | |
---|---|---|---|---|---|
KPN
|
5 | 3 | 5 | 639 | 20,33 |
Simyo
|
5 | 4 | 5 | 925 | 90 |
Tele2
|
4 | 2 | 4 | 542 | 90 |
T-Mobile
|
3 | 4 | 4 | 490 | 90 |
Hollandsnieuwe
|
4 | 4 | 4 | 11 10 | 70 |
Telfort
|
4 | 3 | 4 | 31 04 | 90 |
Vodafone
|
2 | 3 | 3 | 835 | 10,66 |
Simpel
|
4 | 3 | 4 | 21 07 | 90 |
Youfone
|
4 | 5 | 3 | 738 | 20,33 |
Ben
|
3 | 4 | 4 | 01 61 | 90 |
* Gemiddelde wachttijd in seconden. ** Gemiddeld aantal keren in de wacht.
Wachtijden
De beste mobiele provider als het gaat om de wachttijd bij de klantenservice is Simyo. Deze provider neemt het snelst de telefoon op. We kregen gemiddeld binnen 25 seconden een medewerker aan de lijn. Vodafone en Youfone komen qua totale wachttijd respectievelijk op de tweede en derde plaats. Bij de helft van de mobiele providers wordt er gemiddeld binnen één minuut opgenomen. Klanten van Ben moeten het langste wachten. Gemiddeld sta je bij deze provider 2 minuten en 42 seconden in de wacht. In vergelijking met het onderzoek van 2017 zijn de wachttijden bij mobiele providers beduidend korter geworden. De langste wachttijd was toen 9,5 minuten bij T-Mobile.
Doorverbinden
Vrijwel alle providers hoefden niet door te verbinden om informatie te verschaffen. Providers die werken met een aparte verkoop- en klantenservice afdeling verbinden de klant relatief het vaakste door. Daar staat tegenover dat de ze de meeste vragen correct wisten te beantwoorden. Het aantal keren dat men in de wacht wordt gezet of wordt doorverbonden daalde drastisch ten opzichte van vorig jaar. Bij mobiele provider Vodafone wordt men het vaakst in de wacht gezet en doorverbonden. Tijdens het onderzoek zette de providers ons twee van de drie keer in de wacht. Vodafone deed dit om te schakelen tussen de verkoop en de klantenservice afdeling. Ook KPN en Youfone zetten de klant in de wacht, gemiddeld was dit één op de drie keer. KPN deed dit om te schakelen tussen de verkoop en klantenservice afdeling. Bij Youfone was dit om extra informatie op te zoeken.
Deskundigheid
Qua deskundigheid scoort de klantenservice van Simyo het hoogst. De informatie die de medewerkers geven over de 4G snelheid, het aanpassen van de bundels en adviezen over een nieuw af te sluiten abonnement zijn het meest correct ten opzichte van de andere providers. Als het gaat om klantvriendelijkheid komen Simyo en KPN op een gedeelde eerste plaats. De klantenservice van Vodafone lijkt haast geïnstrueerd te zijn om zo veel mogelijk Vodafone/Ziggo combinatie abonnementen te verkopen. In alle gesprekken werd er gevraagd of de klant al een Ziggo abonnement had zonder eigenlijk te luisteren naar de vraag die wordt gesteld.Dankzij deze agressieve marketingstrategie eindigt Vodafone op de laatste plek als het gaat om klantvriendelijkheid.
Eerlijkheid
In het telefonische klantenservice onderzoek is ook de eerlijkheid van de medewerkers onderzocht. Dit dienst los te worden gezien van de deskundigheid. De eerlijkheid wordt primair beoordeeld aan de hand van feitelijk aantoonbaar juiste of onjuiste uitspraken die de medewerkers doen over de dienstverlening van de provider. Een voorbeeld hiervan is de snelheid van het netwerk, een medewerker van Tele2 claimt dat Tele2 het snelste 4G netwerk is van alle providers en dat dat ook online terug is te vinden. Dit is feitelijk onjuist, Tele2 biedt namelijk een maximale 4G snelheid aan van 225 Mbit/s. Youfone en Vodafone bieden hogere internetsnelheden van respectievelijk 256 en 250 Mbit/s aan. Ook Simpel claimt het snelste internet van Nederland te hebben. Hierbij doelt Simpel op de internetsnelheid van 300 Mbit/s waar het moederbedrijf T-Mobile tot voorheen mee adverteerde. echter biedt Simpel maar een deel van deze internetsnelheid aan.
Bereikbaarheid
Tot slot is er gekeken naar de kosten en bereikbaarheid van de telefonische klantenservice van elke mobiele provider. Qua bereikbaarheid is KPN de beste mobiele provider. De provider is 24 uur per dag bereikbaar en rekent geen kosten voor het gebruik van de klantenservice. Naast KPN is ook de klantenservice van Simyo gratis bereikbaar.
De providers Vodafone, T-Mobile, Youfone, Ben en Hollandsnieuwe maken onderscheid tussen klanten en niet-klanten. Voor bestaande klanten is het raadplegen van de klantenservice gratis. Niet-klanten betalen de gebruikelijke belkosten. Wat opvalt in vergelijking met voorgaande jaren is dat de kosten voor het gebruik van de klantenservice flink omlaag zijn gegaan. Geen enkele mobiele provider brengt naast de gebruikelijke belkosten een extra bedrag meer in rekening. In het bovenstaande overzicht is per provider te zien op welke dagen en tijdstippen deze telefonisch bereikbaar is. Ook de tarieven die de providers handteren voor het raadplegen van de klantenservice zijn inzichtelijk gemaakt.
Aantal kanalen waarin de provider de klant voorziet van klantenservice
We zijn steeds vaker online, we signaleren dan ook de trend om de klantenservice steeds vaker via online kanalen te laten verlopen. Bij alle providers was het al mogelijk om telefonisch en via e-mail contact op te nemen met de klantenservice. De meeste providers voegen hier een hoop kanalen aan toe. T-Mobile, KPN, Vodafone, en Tele2 zijn op de meeste manieren te bereiken. Deze providers hebben ook fysieke winkels om consumenten te voorzien van informatie. Een groot voordeel is natuurlijk dat de producten en diensten van een provider op deze manier kunnen worden getest.
Online onderzoek naar de klantenservice van mobiele providers
Twitter wordt vaak genoemd als het klantenservice kanaal met de snelste responsetijd. Tijdens het online onderzoek zijn aan elke provider drie vragen gesteld over het aanpassen van een abonnement, de internetsnelheid en de abonnementsprijzen. De vragen zijn middels verschillende Twitteraccounts op telkens hetzelfde tijdstip aan de providers voorgelegd. Providers T-Mobile, Simyo, KPN en Telfort vermelden ook de gemiddelde reactietijd in een banner bovenaan het twitter account. De providers houden zich over het algemeen goed aan de vermelde reactiesnelheid. Ten tijden van het onderzoek waren de vermelde wachttijden bij bovenstaande providers als volgt:
- T-Mobile 2 uur en 3 minuten
- Simyo binnen 2 uur
- KPN +- 60 minuten
- Telfort +- 120 minuten
Zoals in onderstaand overzicht te zien is reageerde alle mobiele providers op Telfort na binnen de vermelde reactietijd. Provider Youfone heeft niet op onze twitter vraag gereageerd. De provider heeft wel een link naar het twitter account op de website staan maar noemt twitter niet als officieel klantenservice kanaal. Youfone heeft behalve e-mailen geen andere optie om klantenservice online te benaderen. Om deze redenen scoort de provider laag in het onderzoek naar de online klantenservice. Mobiele provider Simpel reageerde het snelste op de Twitter vraag, tussen vraag en antwoord zat slechts 4 minuten.
Volledigheid antwoord | Responsetijd* | |
---|---|---|
Telfort
|
5 | 3278 |
Simpel
|
4 | 35 |
Tele2
|
2 | 36 |
Hollandsnieuwe
|
3 | 321 |
KPN
|
4 | 327 |
Simyo
|
4 | 318 |
Vodafone
|
3 | 332 |
Ben
|
3 | 333 |
T-Mobile
|
4 | 346 |
Youfone
|
1 | 3 – |
* Responsetijd in minuten.
Mobiele provider met de beste klantenservice van 2018
De beste klantenservice op basis van alle informatie uit het onderzoek is de klantenservice van KPN. Qua wachttijd eindigde de provider op de vierde plaats. Wie contact opneemt met de klantenservice van KPN krijgt gemiddeld binnen 39 seconden een medewerker aan de lijn. KPN behaald de maximale score als het gaat om deskundigheid en klantvriendelijkheid. Ook de responsetijd op twitter is bij KPN zeer kort, we kregen gemiddeld binnen 20 minuten antwoord op de door ons gestelde vragen.
Doorslaggevend is de bereikbaarheid van de klantenservice. De klantenservice van KPN 24/7 gratis bereikbaar voor zowel klanten als niet-klanten. De klantenservice staat qua bereikbaarheid op eenzame hoogte.
Het onderzoek naar het beste netwerk behandeld enerzijds de huidige staat van het netwerk van de mobiele hoofdproviders. Anderzijds wordt er gekeken naar nieuwe ontwikkelingen en de voortgang van de ontwikkelingen per provider. In Nederland zijn er vier netwerkbeheerders actief: KPN, Vodafone, T-Mobile en Tele2. Deze providers beheren een eigen netwerk en zijn in het bezit van een vergunning voor het gebruik van radiofrequenties. Deze frequenties zijn nodig voor het verzenden en ontvangen van data zoals telefoongesprekken of het opvragen van een mobiele website. Alle andere providers (MVNO’s) huren de diensten van de bovenstaande netwerkbeheerders. Op de overzichtspagina is terug te vinden bij welke van de vier netwerkbeheerders de MNVO’s haar diensten afnemen.
Netwerkdekking bij de beste mobiele provider
KPN en Vodafone waren de eerste netwerkbeheerders die landelijke 4G dekking behaalden, gevolgd door T-Mobile. In de loop van 2016 kwam daar Tele2 bij. Alle andere providers maken gebruik van de netwerken van bovenstaande providers en beschikken over dezelfde dekkingsgraad. De onderlinge verschillen tussen de netwerkbeheerders zijn niet zo groot, de dekkingsgraad ligt tussen de 97- en de 99 procent Onafhankelijk onderzoek van de P3 group wijst uit dat T-Mobile procentueel de hoogste dekkingsgraad heeft. Mobiele providers Vodafone, KPN en Tele2 eindigen in het onderzoek respectievelijk op plek twee, drie en vier. De verschillen zijn echter zo miniem dat ze eigenlijk alleen verschil maken in buitengebieden. De dekking in een bepaalde regio of buitengebied kan worden gecontroleerd door gebruik te maken van de dekkingskaarten die de vier netwerkbeheerders aanbieden.
4G+ Snelheden per netwerk
Anno 2018 bieden alle Nederlandse providers 4G internet aan. Een jaar geleden moest er bij het afsluiten van een nieuw abonnement nog de keuze worden gemaakt tussen 3G of 4G internet. Tegenwoordig bieden alle mobiele providers -met uitzondering van Ben- standaard 4G internet aan. Ook zijn de extra kosten die providers in rekening brengen voor het afsluiten van een 4G internetabonnement bij bijna alle providers verdwenen. Alleen Ben brengt nog 1 euro extra in rekening wanneer er wordt gekozen voor een 4G aansluiting.
Bovenstaande staafdiagram toont een vergelijking tussen de 4G snelheden van mobiele providers zoals deze nu is ten opzichte van het voorgaande jaar. De vermelde snelheden zijn de door de provider geteste maximale downloadsnelheden. De komst van 4G internet en de introductie van onbeperkt mobiele abonnement enhebben de vraag naar snel internet doen stijgen. De 4G snelheid van T-Mobile steeg van 120 Mbit/s een jaar geleden naar 225 Mbit/s nu. Een stijging van maar liefst 87,5 procent. Ook bij dochterproviders Ben en Simpel ging de 4G snelheid omhoog. Youfone heeft net als vorig jaar de snelste 4G internetsnelheid van Nederland, Vodafone staat op plaats 2 met een 4G internetsnelheid van 250 Mbit/s. Mobiele providers KPN, Tele2, en T-Mobile staan op een gedeelde 3e plaats.
Providers stunten met het aanbieden van de hoogste internetsnelheid, maar in de praktijk merk je het verschil niet tussen 75 Mbit/s en 256 Mbit/s. Ook niet bij toepassingen die veel data verbruiken zoals het streamen van films. Stream je bijvoorbeeld Netflix video’s op ultra HD beeldkwaliteit dan is een internetsnelheid van 25 Mbit/s al toereikend. Het verschil tussen 3G internet en 4G internet is wel goed merkbaar. 3G internet gaat vaak tot 14,4 Mbit/s 4G internet begint bij 75 Mbit/s.
4G en 4G+ in de nabije toekomst
Nu 4G internet de standaard is en elke provider 4G internet aanbiedt is het een stuk drukker geworden op het 4G spectrum. Door de toenemende drukte wordt het voor providers moeilijker om aan bepaalde snelheidsverwachtingen te voldoen. Om toch aan de groeiende vraag te kunnen blijven voldoen moeten providers passende maatregelen treffen. Iedere netwerkbeheerder doet dit op geheel eigen wijze.
Mobiele provider Vodafone laat weten in 2020 geheel te stoppen met het aanbieden van 3G internet. De provider wil de 3G frequenties die daarbij vrijkomen inzetten voor haar 4G netwerk om zo te voldoen aan de groeiende vraag naar snel en stabiel internet. Vodafone is de eerste provider die concreet laat weten om in de nabije toekomst in zijn geheel te gaan stoppen met het aanbieden van 3G Internet.
Mobiele provider T-Mobile laat weten 3G frequenties stapsgewijs over te zetten en hier ook al mee bezig te zijn.
– Liselore Stuut T-Mobile
T-Mobile laat weten dat het einde van 2G en 3G in zicht is, maar het is nog niet bekend of en wanneer dit zal worden uitgefaseerd. Tele2 maakt voor 3G verbinding gebruik van het netwerk van T-Mobile en rolt momenteel verschillende innovaties uit om 4G+ nog beter de ondersteunen. De provider bezit zelf geen 3G frequenties.
Ook KPN is druk bezig met het opschroeven van de 4G capaciteit:
– Elsie van Spronsen KPN
Mobiele provider T-Mobile is momenteel voorloper in het porteren van 2G en 3G frequenties voor 4G gebruik. Door het overzetten van frequentieruimtes is T-Mobile in staat om als enige provider 4G+ pro aan te bieden. Met als resultaat, de hoogste theoretische 4G-internetsnelheid van Nederland.
Roam Like At Home bellen, sms’en en internetten in de EU voor het thuistarief
Sinds 15 juni 2017 betalen consumenten bij verblijf in een ander EU-land hetzelfde voor mobiel bellen en internetten als thuis. Roam Like at Home is bedoeld voor mensen die af en toe op reis gaan binnen de EU buiten het land waar ze wonen. Maar niet voor wie permanent in een ander EU land zijn mobiele telefoon wilt gebruiken. Hierbij geld dat de mobiele telefoon vaker thuis gebruikt moet worden dan in een ander EU-land. voor dataroaming, d.w.z. mobiel surfen in een ander EU-land tegen thuistarief, gelden er wel regels en datalimieten, afhankelijk van het afgesloten abonnement. Gebruik onderstaande rekenhulp om te berekenen hoeveel gigabyte aan data je tegen het thuistarief mag verbruiken binnen de EU. De tarieven en limieten zijn van toepassingen op alle providers.
Abonnementsprijs per maand:
Aantal GB dat je mag roamen:
Roam Like at Home in de praktijk
De Europese Unie bestaat uit 28 lidstaten en kent daarnaast een aantal kandidaat-lidstaten, potentieel kandidaat-lidstaten en eilanden. Het verschilt per mobiele provider welke gebieden onder de EU-roamingsregels vallen. Het is bij iedere mobiele provider mogelijk om in ieder geval in alle 28 EU-lidstaten gebruik te maken van Roam Like at Home. Daarnaast voegen een aantal providers hier nog kandidaat lidstaten, potentieel kandidaat lidstaten en eilanden aan toe. Het totale aantal EU-gebieden komt hiermee op 61. Het verschilt van provider tot provider welke van de 61 gebieden onder de EU regeling valt. Mobiele provider Vodafone ondersteund de meeste EU-gebieden, gevolgd door KPN. Vodafone is de enige provider waarbij het ook mogelijk is om in Turkije en Albanië tegen het thuistarief gebruik te maken van internet en bellen. Providers T-Mobile, Simpel en Ben ondersteunen de minste EU gebieden. Opvallend is dat Zwitserland bij deze drie providers niet onder de EU-regeling valt, bij alle andere providers is dit wel het geval.
E-sims
De simkaart door de jaren heen. v.l.n.r. sim, microsim, nanosim en de e-sim. De e-sim is in tegenstelling tot de oudere formaten geen losse kaart meer maar zit ingebouwd in het toestel.
De e-sim is een relatief nieuwe standaard in de vorm van een ingebouwde simkaart. Het is de beoogde opvolger van de fysieke simkaart die je nu nog per post van je provider ontvangt. De e-sim wordt al gebruikt in een aantal populaire smartwatches en op termijn is het de bedoeling dat ook smartphones worden voorzien van een e-sim. Uiteindelijk zullen e-sims het nog makkelijker maken om over te stappen naar een andere provider. Na een overstap is het mogelijk om direct gebruik te maken van de diensten van de nieuwe mobiele provider. Nu is het nog zo dat er eerst drie tot vijf werkdagen moet worden gewacht op een nieuwe simkaart. Ook een vervangend simkaartprofiel kan bij diefstal of verlies van de telefoon veel sneller worden uitgegeven.
Momenteel is er in Nederland nog geen provider met ondersteuning voor e-sims. Deze ondersteuning zit er wel aan te komen. Van de vier netwerkbeheerders laten Vodafone en Tele2 weten dat ze e-sims in Nederland zullen gaan ondersteunen. Over de geplande beschikbaarheid doen beide providers echter geen uitspraken. Deutsche telecom, het moederbedrijf van T-Mobile laat weten al in enkele landen e-sims aan te hebben staan.
– Liselore Stuut T-Mobile
KPN laat weten Dat e-sims nu al beschikbaar zijn op het KPN netwerk voor IOT apparaten. De provider zal op termijn ook andere toepassingen – waaronder smartphones- gaan ondersteunen. Een concrete datum voor die ondersteuning is echter nog niet bekend. De e-sim zal het overstappen naar een nieuwe mobiele provider verder vereenvoudigen. Voorlopig zullen e-sims en traditionele simkaarten nog wel een tijdje naast elkaar blijven bestaan in een soort transitieperiode. Maar op termijn zullen we afscheid nemen van de fysieke simkaart in ruil voor de makkelijkere e-sim.
De e-sim zal het overstappen naar een nieuwe mobiele provider verder vereenvoudigen. Voorlopig zullen e-sims en traditionele simkaarten nog wel een tijdje naast elkaar blijven bestaan in een soort transitieperiode. Maar op termijn zullen we afscheid nemen van de fysieke simkaart in ruil voor de makkelijkere e-sim.
Mobiele provider met het beste netwerk
De provider met het beste netwerk is T-Mobile. De mobiele provider is momenteel voorloper op het van gebied van 4G internet en het porteren van frequentiespectra. Dit maakt T-Mobile een uiterst toekomstbestendige provider. T-Mobile is de eerste Nederlandse provider met een landelijk dekkend LTE advanced pro netwerk. Door de inzet van LTE advanced pro behaalt de provider een maximale theoretische download snelheid van 300 Mbit/s, de hoogst haalbare 4G snelheid. T-Mobile ondersteunt weliswaar de minste EU gebieden, maar voldoet ruimschoots aan de norm van minimaal 28 EU-lidstaten.
Beste mobiele provider van 2018
Op basis van alle onderzoeksresultaten is Tele2, net als in 2017, uitverkozen tot de beste mobiele provider van 2018. Tele2 blinkt voornamelijk uit in de prijs. Ze hebben zowel een goedkoop sim only aanbod als een goedkoop aanbod in abonnementen met toestel. Tele2 is als 4G-only provider goed ingesteld op de toekomst. Met een maximaal haalbare downloadsnelheid van 225 Mbit/s kan Tele2 zich meten met de top van de wereld. De provider behaalde op alle onderdelen een goede score en is uitgeroepen tot de beste mobiele provider van 2018.