Tenslotte zijn de contactmogelijkheden met de klantenservice onderzocht. Onder de klantenservice wordt allang niet meer alleen de telefonische klantenservice verstaan. Er wordt veel gebruik gemaakt van apps. Bijna iedere provider heeft een app met mogelijkheid om contact met de klantenservice te krijgen. Tijdens het onderzoek is gekeken hoeveel verschillende opties mogelijk zijn om in contact te kunnen komen met de provider en of het gemakkelijk te vinden is. De verschillende opties bestaan uit:
- De telefonische klantenservice
- Een forum waarop vragen gesteld kunnen worden
- Een mail versturen
- Via Whatsapp een vraag stellen
- Sociale media zoals Twitter en Facebook
De beste provider van deze categorie
Opvallend is dat Simyo de meeste contactopties heeft. Zij gebruiken Twitter, een online forum, de telefonische service, Facebook, Whatsapp en een contactformulier. Dit is belangrijk omdat er dan op verschillende manieren vragen gesteld kunnen worden, waarmee meerdere doelgroepen geholpen kunnen worden. Niet elke klant kan namelijk gebruik maken van alle soorten sociale media.
KPN, Vodafone en Simyo zijn de providers waarbij de telefonische klantenservice gratis is. Dit geldt voor zowel bestaande als potentiële klanten.
Bij de andere providers verschilt dit nogal. Bij sommige mobiele providers betaal je als klant niets maar als potentiële klant wel. Je moet dan vaak een bedrag betalen per minuut. Voor het onderdeel klantenservice is Simyo de beste, op de voet gevolgd door KPN.
Bereik van de telefonische klantenservice
Als je wilt bellen met de telefonische klantenservice van jouw provider, dan kun je hieronder de openingstijden en de telefoonnummers vinden.
Beschikbaarheid | Tarief | Nummer geen klant | Nummer al klant | |
---|---|---|---|---|
Ma/vr 09:00 – 20:00 Za 09:00 – 18:00 |
Gebruikelijke belkosten | 0207 5444 44 | 1200 | |
Ma/vr 08:30 – 20:00 | Gratis | 0800 8007 | 1200 | |
Ma/vr 09:00 – 18:00 | Gratis voor klanten Gebruikelijke belkosten geen klant |
0900 0324 | 1200 | |
Klant: Ma/vr 08:00 – 20:00 Za 08:00 – 18:00 Geen klant: Ma/vr 08:00 – 21:00 Za 09:00 – 20:00 Zo 09:00 – 18:00 |
Gratis | 0800 0560 | 1201 | |
24 / 7 | Gratis | 0800 0402 | 1200 | |
Ma/vr 09:00 – 18:00 | Gratis voor klanten Gebruikelijke belkosten geen klant |
088 2229 222 | 1200 | |
Ma/vr 08:00 – 20:00 Za 09:00 – 17:30 |
Gratis voor Go abonnementhouders Gebruikelijke belkosten overige |
0800 7123 | 06 2400 1200 | |
Ma/vr 08:00 – 17:00 | Gratis voor klanten Gebruikelijke belkosten geen klant |
0900 0401 405 | 1200 | |
Ma/vr 09:00 – 21:00 Za 10:00-17:00 |
Gebruikelijke belkosten | 0881 0057 57 | 0881 0057 57 | |
Ma/vr 10:00 – 18:00 Za 10:00-16:00 |
Gebruikelijke belkosten | 0900 4321 321 | 1200 |
Twitter test
De klantenservice is niet zo uitgebreid getest als vorig jaar. Desondanks is wel getest hoe actief de providers op Twitter zijn. Dit hebben wij vooral gedaan omdat providers beweren dat ze actief op Twitter zijn. Echter is ons opgevallen dat sommige Twitter accounts niet up-to-date zijn. Vandaar dat de reactiesnelheid en antwoorden via Twitter getest zijn. Daarbij is de volgende vraag gesteld aan alle mobiele providers: “Wat is bij jullie de theoretische internetsnelheid?”
Youfone heeft geen Twitter account dus deze vraag kon niet aan deze provider gesteld worden. Hieronder is het resultaat van de test te zien.
- Responstijd is in minuten
Vodafone heeft net als vorig jaar ons doorverwezen naar de dekkingskaart. Zij stellen hierbij niet de vraag voor welke locatie ik dit te weten wil komen. Terwijl KPN uitgebreid antwoord geeft en daarbij vermeldt dat het verschilt per adres, is dat bij Vodafone dus niet het geval. Simyo geeft evenals KPN wel een uitgebreid antwoord. Zij stellen vast dat de snelheid in de praktijk afhankelijk is van het type telefoon, drukte op een zendmast en de dekking in een bepaald gebied. Hierin schiet Vodafone aldus te kort met het gegeven antwoord.
- Samenvatting
- Goedkoopste provider
- Voorwaarden
- Onverwachte kosten
- Tarieven
- Contact mogelijkheden
- Beste netwerk