In maart 2014 is bestemobieleproviders.nl een onderzoek gestart naar de beste mobiele provider van 2014. De resultaten van dit onderzoek zijn overzichtelijk op de hoofdpagina van bestemobieleproviders.nl weergegeven.
Update 6 januari 2016: Bekijk het nieuwe beste mobiele provider van 2016 onderzoek.
Om tot de beste mobiele provider van 2014 te komen worden mobiele providers vergeleken op prijs, dekking en klantenservice. Hieronder zullen de resultaten uit het onderzoek uitgebreid beschreven worden.
Uitvoering beste mobiele provider test 2014
Bestemobieleproviders.nl heeft al eerder onderzoek gedaan naar de beste mobiele provider van 2013. In 2013 was Simyo de beste mobiele provider. De beste mobiele provider van 2014 wordt op dezelfde manier bepaald als in 2013. Alle mobiele providers van Nederland worden vergeleken op prijs, dekking en klantenservice. De vergelijking wordt gemaakt tussen de volgende mobiele providers: Vodafone, KPN, Hi, Tele2, Telfort, T-mobile, Ben, Simyo, Ziggo, Youfone, Hollandsnieuwe en Robin Mobile. Om tot conclusies te komen over de prijs, dekking en klantenservice heeft bestemobieleproviders.nl eigen onderzoek gedaan.
Beste mobiele provider 2014: Prijs
Op de eerste plaats zijn de mobiele providers op prijs vergeleken. De vergelijking op prijs is de belangrijkste vergelijking tussen mobiele providers. Voor deze vergelijking zijn niet alle mogelijke telefoonabonnementen van alle mobiele providers meegenomen. De telefoonabonnementen die het meeste gekozen worden zijn in de vergelijking meegenomen.
De goedkoopste mobiele providers zijn Simyo, Youfone en T-mobile. Simyo en Youfone verkopen alleen sim only abonnementen. T-mobile verkoopt de goedkoopste telefoonabonnementen inclusief telefoon.
Beste mobiele provider 2014: Dekking
Vervolgens zijn de netwerken van de mobiele providers getest om te bepalen welke mobiele provider de beste dekking biedt. Alle Nederlandse telefoonproviders vallen onder een van de drie mobiele hoofdproviders. De mobiele hoofdproviders zijn KPN, Vodafone en T-mobile.
> Overzicht van mobiele hoofdproviders en telefoonproviders die gebruik maken van hun netwerk
Voor het testen van de dekking is gebruik gemaakt van de dekkingskaarten van de mobiele hoofdproviders. Door in te zoomen op de dekkingskaarten wordt duidelijk waar de dekking van de mobiele hoofdproviders goed is. Door op verschillende locaties de dekking te controleren blijkt dat de dekkingskaarten meestal kloppend zijn. Bij de dekkingskaarten gaat het om dekking buitenshuis. Het kan zijn dat het bereik binnenshuis minder goed is.
> Dekkingskaart KPN
> Dekkingskaart Vodafone
> Dekkingskaart T-mobile
Naast de dekkingskaarten van de mobiele providers is het belangrijk om te kijken hoe vaak de mobiele providers storingen melden en hoeveel klachten op het internet te vinden zijn over de mobiele providers. De meeste storingen zijn in 2014 gemeld over de dekking op het Vodafone netwerk. In 2014 waren de meeste klachten over het netwerk van T-mobile. Door Nederlanders wordt het T-mobile netwerk het minst gewaardeerd. De dekking is op het KPN netwerk het beste. Dit wordt op de voet gevolgd door Vodafone. De dekking bij T-mobile is het minst goed van alle mobiele providers in Nederland.
Beste mobiele provider 2014: Klantenservice
De klantenservice van de mobiele providers is getest door meerdere malen te bellen naar de klantenservice van de mobiele providers. De klantenservice is in deze test benaderd alsof een telefoonabonnement besteld zou worden. Vervolgens werden een aantal lastige vragen gesteld om de klantenservice goed op de proef te stellen. De klantenservices zijn beoordeeld op wachttijd, kennis, behulpzaamheid en vriendelijkheid. Opvallend was dat de klantenservice van Tele2 ruim het minste uit de test kwam. De medewerkers bij deze mobiele provider waren onvriendelijk, onbehulpzaam en leken weinig kennis van zaken te hebben.
Uit deze test kwam verder naar voren dat KPN de beste klantenservice heeft. Deze klantenservice wist op alle vragen een correct antwoord te geven. Daarnaast probeerde deze klantenservice niet alleen maar te verkopen. De klantenservice van KPN had er geen moeite mee als de klant verder wilde vergelijken bij andere mobiele providers. KPN kon duidelijk uitleggen waarom zij vinden dat ze de beste mobiele provider zijn. Dit ondanks dat ze zelf toegeven niet de goedkoopste mobiele provider te zijn. De klantenservice van Simyo was bijna even goed als die van KPN.
Naast de test door bestemobieleproviders.nl is op internet gezocht naar ervaringen met de klantenservice van de mobiele providers. Hieruit blijkt dat de bevindingen uit de test bevestigd worden. KPN heeft de beste klantenservice van alle Nederlandse mobiele providers.
Conclusie beste mobiele provider 2014
Uit het onderzoek naar de beste mobiele provider van 2014 blijkt dat Simyo de beste mobiele provider van 2014 is. Simyo is de goedkoopste mobiele provider, biedt een uitstekende dekking op het netwerk en de klantenservice van Simyo behandeld klachten snel en goed. Simyo is een betere mobiele provider dan Youfone doordat uit de test blijkt dat de klantenservice van Simyo meer kennis van zaken heeft en vriendelijker overkomt.
Voor een volledig overzicht van de resultaten uit het onderzoek:
> Bestemobieleproviders.nl
Continue vergelijkt bestemobieleproviders.nl de mobiele providers. Voor een actueel overzicht van de beste provider per categorie:
> Ga naar beste provider