Bijna alle mobiele hoofdproviders hebben aangekondigd te stoppen met een oud 2G of 3G netwerk. Door het vrij maken van deze frequenties kunnen providers deze ruimte gebruiken voor nieuwere en betere technieken zoals 4G en 4G+.
Met deze ontwikkeling zal het bereik met 4G verbeteren. Je kunt op meer afgelegen gebieden gebruik gaan maken van 4G op je mobiel. Op dit moment wordt op afgelegen gebieden soms gebruik gemaakt van het 2G netwerk. Het bereik zal niet achteruit gaan op het moment dat deze frequenties omgezet worden naar 4G.
Voorheen werden slechts delen van het 2G netwerk uitgezet door providers om ruimte te maken voor het 4G netwerk. Met het uitzetten van het volledige 2G of 3G netwerk zullen sommige verouderde telefoons niet meer functioneren op het netwerk.
Welke netwerk heeft iedere mobiele provider?
Alle mobiele providers maken gebruik van het netwerk van één van de mobiele hoofdproviders: KPN, Vodafone, T-Mobile en Tele2. In het overzicht van netwerken en mobiele providers kun je vinden onder welke mobiele hoofdprovider jouw provider valt. Het verschil tussen de netwerken is minder groot geworden in 2018. De dekking bij alle netwerken is richting de 100% en op alle netwerken is een internetsnelheid van tenminste 225 Mbit/s mogelijk. Hieronder een overzicht van de mobiele hoofdproviders die netwerken uit zetten met de geplande datum.
Mobiele techniek waarmee gestopt wordt | Geplande einddatum | |
---|---|---|
2G | 15 november 2020 | |
3G | In 2022 | |
3G | januari 2020 |
Tele2 hoeft geen oude netwerken te vervangen omdat ze enkel een 4G netwerk hebben. Ze zijn pas in 2015 gestart met een eigen netwerk. Dit is enkel een 4G netwerk, voor 3G maakt Tele2 gebruik van het T-Mobile netwerk. Tele2 verplicht bij nieuwe abonnementen om een 4G ready telefoon te gebruiken.
Enkele Nederlanders hebben een verouderde telefoon die slechts gebruik maakt van 2G of 3G waardoor zij geen gebruik meer kunnen maken van hun netwerk op het moment dat hun providers de stekker uit 2G of 3G trekt. De providers reageren hierop door te stellen dat desbetreffende personen een nieuwe telefoon moeten aanschaffen.