In februari bracht Deutsche Telekom CEO Tim Hoettges naar buiten dat de T-Mobile Nederland voorlopig niet zou worden verkocht. Diverse private-equity bedrijven brachten een bod uit op de mobiele provider, maar deze biedingen kwamen niet in de buurt van de vraagprijs. Twee maanden geleden zei Hoettges wel dat het bedrijf mogelijkheden zag om ‘andere deals in Nederland te overwegen’. Bloomberg stelt nu op basis van ingewijden dat Deutsche Telekom een nieuwe strategie overweegt voor T-Mobile Nederland. De kern hiervan zou een agressieve prijsstrategie zijn: een verlaging van de prijzen. In de Verenigde Staten boekte T-Mobile al succes met deze aanpak. Naast een prijsverlaging introduceerde de provider daar bovendien gratis video streamen en werden de roamingkosten voor video streaming afgeschaft.
T-Mobile nu niet de beste mobiele provider qua prijsniveau
Volgens Bloomberg profileert T-Mobile zich in Nederland momenteel vooral op de kwaliteit van zijn netwerk. De recente test van de P3-Group waaruit bleek dat T-Mobile over het best geteste netwerk van Nederland beschikt was dan ook een mooie opsteker voor de provider. Toch lijkt dit niet voldoende om de concurrentie het hoofd te bieden. Tussen 2011 en 2015 verloor T-Mobile 1,2 miljoen klanten in Nederland, aldus Bloomberg.
Volgens T-Mobile woordvoerder David van Eeghen is in dit aantal echter niet de verkoop van T-Mobiles dochterondernemingen Blieg en Simpel meegenomen. Deze ondernemingen zijn in respectievelijk 2015 en 2014 verkocht, waardoor de daling volgens de provider in totaal 706.000 klanten bedraagt. Als T-Mobile zijn prijzen verlaagt kan de provider dit tij keren. In vergelijking met andere providers heeft T-Mobile nu namelijk niet de scherpste prijzen. Hieronder is te zien hoe de abonnementen van T-Mobile zich verhoudt tot de concurrentie. Zowel Tele2 als Vodafone bieden betere abonnementen aan dan T-Mobile en voor een lagere prijs.
Belbundel | Databundel | Per maand | ||
---|---|---|---|---|
Onbeperkt min/sms | 1,5 GB | € 14,- | ||
150 min/onbeperkt sms | 1 GB | € 16,- | ||
120 min/onbeperkt sms | 1 GB | € 19,50 | ||
150 min/sms | 1 GB | € 22,50 |
Als T-Mobile klanten wil terugwinnen met lagere prijzen zal de mobiele provider de prijs voor een abonnement met ongeveer dertig procent moeten verlagen om te kunnen concurreren met Tele2. Aangezien Simpel op dit moment onbeperkt bellen en sms’en in combinatie met 1 GB aan data aanbiedt zal T-Mobile zijn prijs zelfs met bijna vijftig procent moeten verlagen als het Simpel wil verslaan als goedkoopste provider. Dat laatste zal waarschijnlijk niet gebeuren, aangezien T-Mobile als premium provider diverse extra’s aanbiedt en dat zal willen blijven doen in de toekomst. Hierdoor is het niet waarschijnlijk dat T-Mobile een abonnement met onbeperkt zal gaan aanbieden voor tien euro per maand, maar wellicht dat de provider zijn prijzen op termijn wat verlaagt om te concurreren met Tele2.
T-Mobile verloor in 2015 de meeste klanten
In absolute aantallen verloor T-Mobile dus behoorlijk wat klanten de afgelopen jaren. Als het klantverloop van T-Mobile in 2015 wordt vergeleken met het verloop bij de andere mobiele providers blijkt bovendien dat T-Mobile ook relatief gezien de meeste klanten verloor in het afgelopen kalenderjaar. T-Mobile zag in 2015 namelijk 135.000 klanten vertrekken. Dat is meer dan Vodafone, waar 70.000 klanten kozen voor een ander abonnement bij een concurrent. Mobiele providers KPN en Tele2 boekten wel een groei van het aantal klanten in 2015. Het klantenbestand van KPN groeide met ruim 200.000 klanten. Tele2 kon 50.000 klanten bijschrijven, mede dankzij de goedkope abonnementen met 4G die de provider aanbiedt.
Om beter te kunnen concurreren op de Nederlandse telecommarkt heeft T-Mobile de afgelopen periode al diverse verbeteringen en nieuwe diensten voor haar klanten doorgevoerd. Zo werden de buitenlandse databundels vergroot, werd T-Mobile Samen geïntroduceerd voor onbeperkt onderling bellen met een groep en lanceerde T-Mobile onlangs de mogelijkheid om kosteloos tot 250 MB uit je eigen databundel te gebruiken binnen de EU. Volgens T-Mobile woordvoerder David van Eeghen is dit geen voorschot op het afschaffen van de roamingkosten voor videostreaming. Van Eeghen wil verder niet ingaan op de prijsverlaging waar bronnen binnen Deutsche Telekom over hebben verteld.